Friday, January 28, 2011

aku adalah seorang penggagal yang berjaya . betul betul betul .

Aku ini seorang penggagal ! *is there such word ?* lantak lah . Obviously . Tak ada satu benda pun aku boleh buat dengan betul . This is the kali ke berapa tah aku rasa down pasal homework/assignment . Aku tak blame siapa siapa selain diri sendiri . Aku umpama orang kurang upaya . Aku tak mampu nak buat yang terbaik , ternyata aku ini seorang leader yang tak ada ciri ciri leadership macam kakak aku . Dengan lagi empat orang pun aku tak boleh nak kerjasama and buat betul betul , just imagine , macam mana aku nak jadi chief editor kalau macam ini ? Sebab itulah aku tak suka buat kerja berkumpulan . Aku cepat rasa bersalah bila nak mengarah orang . Dalam assignment ni memang takde siapa elect aku jadi leader pun . Sendiri terhegeh hegeh nak jadi leader . Tapi aku bukan gila kuasa or whatsoever . Aku cuma nak kerja aku siap . Siap on time . Memang siap on time pun , tapi result dia macam last minute punya kerja walaupun sebenarnya kitorang dah work on it for months . Aku memang rasa sedih sebab aku tak mampu lead dorang . Aku tak blame dorang . Kesian dorang dapat leader lembik macam aku . Kalau aku ini lelaki , mesti tak layak jadi suami . Crap aku ini .

Aku imagine kerja ini jadi tiptop , tapi disebabkan beberapa kejadian yang tidak diingini , kerja ini kinda lambat habis , walaupun sebenarnya ada potensi untuk habis awal . Agak agak kalau tak lari jadual , mesti dah siap one week before submission date . And aku taktaw madam nak tak video ni esok . Aku rasa malu nak hantar . Malu nak tengok ramai ramai dengan classmate yang lain . Aku rasa nak email je kat madam and takmaw datang class psychology for ever . Nak lari jauh jauh .

Semester satu punya group presentation macam gampang , semester dua group video punya macam tah lah , tak tahu nak cakap . Semester tiga ? Aku nak beg lecturer untuk buat sendiri . Kalau tak pun aku nak pilih betul betul . Sorry kalau sesiapa terasa . Tapi I do take assignment seriously . Aku bukan anak orang kaya , yang boleh ponteng kelas , tak datang kelas , tak buat assignment . Aku anak orang sederhana . Mak tak kerja , pencen pun tarak . Bapak aku je kerja . Itu pun business , faham faham lah . Bukan semua orang business income dia stable all the time . There's up and down . Kalau nak harap kan ptptn , berapa kerat sangat lah aku dapat . Aku masuk Unisel pun sebab mak aku believe I could do well , I could excell , and be who I want to be . Aku dah kecewa kan mak aku lebih daripada bilangan jari yang aku ada untuk bilang . Aku taknak kecewakan mak aku lagi dan lagi . Cukup cukup lah trouble yang aku dah create zaman jahiliah dulu . Aku taknak ulang mistakes aku lagi .

Aku seronok tengok muka mak aku seronok masa aku bagitaw semester satu aku dekan . Takde apa yang lagi seronok dari tengok muka mak aku senyum ter-keh-keh-keh-keh . It's undescribable . Aku masuk Unisel , as batu loncatan untuk masuk Uitm , untuk buat Journalism in future sebab masa mintak diploma masscomm takdapat . Mati lah aku kalau setiap kali pun group assignment yang bunuh pointer aku . Kenapa lah aku lemah sangat  T_T . Mak , Ija mintak maaf . I did my best , tapi my best wasnt very best . I failed .

Ngerinya . Ngeri sangat bila tengok syarat kemasukan ke UITM for degree . Kena dapat cgpa 3.0 baru boleh apply , belum confirm dapat . Kena temu duga lagi . Busuk busuk pun 2.75 . Tapi kalau 2.75 , kena ada atleast pengalaman DUA TAHUN bekerja . Can you imagine ? Takdapat lah mak aku merasa gaji aku nanti . Gaji budak diploma berapa lah sangat , entah entah aku pun kena buat loan dengan mak aku nanti . Adoii hidup untuk hutang je . Dah hutang dengan kerajaan , hutang dengan mak lagi . Walaupun perjalanan jauh lagi , banyak perkara kena pikir . Kita tak boleh fikir benda secara cetek , macam budak kecik fikir nak main lari lari , langsung tak terfikir kemungkinan untuk jatuh terseradung . Aku bukan lagi budak 7tahun yang sibuk main polis entri one to jaga polis mati pencuri jaga . Aku dah jadi pra-dewasa . Aku kena fikir hala tuju hidup aku . Aku tak boleh bergantung pada mak aku macam penagih dadah yang asyik bergantung pada dadah . Aku taknak semua tu . Aku nak hidup sendiri , independently .

aku dah lama sangat rasa kecewa dengan diri sendiri . Letih nya dengan diri sendiri . Seorang penggagal yang berjaya .

No comments: